lördag, september 26, 2009

Genustjosanhejsan.

Ska jag våga mig på dethär med jämställdhet och feminism jag med nu? Ja, ett litet inlägg kan jag nog ta och skriva om det. Bara för att.

JA, samhället påverkar hur vi människor blir. Utan tvekan. Har man snopp så är man stark och tycker om fart och fläkt och bilar och sport. Blablablablabla. Känner jag. Jag tycker att hela den grejen känns överspelad. Som fan. Jag har växt upp med en mamma som envisas med att det ska klippas gräs varenda gång en kille kommer hem till henne. Att jag säger att jag kan göra det iggar hon. Hon ber gärna även någon av sina döttrars respektive att öppna champagnen då det är bjudning. Vadfan liksom. SAMTIDIGT har hon alltid uppmuntrat mig att göra precis det jag vill, att stå upp för mig själv och fått mig att fatta att jag alltid duger. Jag har fått leka med precis det som jag har velat. Jag älskade att leka med dockor. Tog plats i skolan. Älskar att sjunga. Spelade fotboll och basket med min bror.

Att göra samhället jämställt handlar inte längre om egenskaper som man ska försöka applicera på barn. Det handlar tvärtom att låta dem göra precis vad de vill. Uppmuntra alla egenskaper, låta dem hitta sin egna unika personlighet. Att samhället, medier och skit, gör sitt är naturligtvis ofrånkombart. Lösningen är inte att skydda barnen från detta, tvärtom att göra dem såpass trygga i sig själva att de inte behöver välja att följa normen. För normen är trygghet för den osäkre. Så är det bara.

Summa sumarum är att även om min mamma inte är speciellt genusmedveten (i praktiken) så har hon fått mig att bli trygg i mig själv. Därför har jag inte blivit en tjej, utan en människa.

tror jag att det hela ligger till.

over and out.

7 kommentarer:

Robbin sa...

bra sagt :)

Emma sa...

jag får iallafall lov att klippa gräset nu för tiden!

Clara sa...

Emma: Ja. Se där. Även gamla hundar kan lära sig sitta. Eller iallafall sitta på huk.

lisa sa...

mkt väl talat! jag håller med dig precis!

Ida sa...

Hej! Hittade in till dig via Fridas blogg (Pavlovna) - och du har en sjukt snygg header! Hahaha : ) Var tvungen att läsa första inlägget också när jag ändå var på besök - intressant skrivet!

Jag var också en av de där tjejerna som spelade fotboll med killarna på rasterna, lekte nästan bara med min killkompisgranne på fritiden och byggde kojor med linbanor i skogen, smög på militärer, och bombade sandslott.

Och nu är jag blivande (?) rockstjärna och står gärna i centrum - samtidigt som jag knepigt nog är ganska blyg ibland och har svårt att ta för mig.. balansgång AB!

Vem blev du? : )

Clara sa...

Ida: Jadu. Jag blev en människa som brinner för mänskliga rättigheter, blivit lite mindre uppmärksamhetskåt på senare tid, och som dessutom tycker om att klä upp mig i perioder.:) Kul att du hittade hit!!

Cecilia sa...

Grymt bra skrivet! Hur är det med dig Clara, va längesedan! Ska vi ta en öl snart kanske :) vad säger du om spelningen i Lund?