tisdag, maj 26, 2009

Rättvis handel = ökade klyftor?

Antar att man blir färgad av en uppsats som man jobbat med i tre veckor.
Men jag har blivit grymt kritisk till Rättvis Handel.

Tänk på saken:
Rättvisemärkt är en idé skapad av väststater, av det system osm idag dominerar hela jävla jordklotet. Rättvis Handel är ett samarbete som gangnar vissa (obs. endast vissa) småskaliga producenter i utvecklingsländer. MEN - det är västvärldens system och dess organisation FLO som tillhandahåller krav och kriterier för att samarbetet (dvs. producenterna och det som produceras) ska vara rättvist. Här bildas ett beroende - precis som det beroende som var under kolonialismen (som var det som från början skapade dessa klyftor). Rättvis handel är ett tamt försök att försöka återgälda och "vara snäll". Men visst vill man väl hjälpa till? Även om det bara är symboliskt..........

(ursäkta tåtrampningen, men det är jäkligt intressant)

over and out.

7 kommentarer:

Ekan flyter sa...

Förstår problemet, och det är ett ständigt problem när vi i västvärlden med vår överlägsna moral och fantastiska värderingar!! ska ge oss på att hjälpa de stackars fattiga mänskor som inte förstår bättre. samtidigt så är väl inte alternativet (dvs västerländska bolag som skiter fullständigt i arbetarnas rättigheter osv) bättre. Komplicerad fråga, sverige borde tvinga på resten av världen våra kollektivavtal, det vore nåt det! men men, egentligen skulle jag bara fråga hur det blir med sommarjobb o sånt för dig, ska du bo i ählm och i såna fall, kan jag hyra in mig hos er i malmö? har helt glömt bort allt sånt, för mycket tenta och uppsats så jag har inte orkat ta tag i det riktigt, men nu är snart uppsatsen klar och sommaren här!

Ekan flyter sa...

förresten, om fair trade-handeln växer, så sätter den ju press även på övriga producenter i regionen att tillhandahålla skäligare löner och bättre arbetsförhållanden, och det måste ju ändå vara positivt?

Clara sa...

Ekan: Japps, jag ska jobba i Ängelholm v. 25-32 (typ 16/6 - 7/8). Kommer vilja hälsa på i Malmö rätt mycket, hoppas att det är ok!:) Hade passat utmärkt!

När vill du flytta in? När ska vi ta första hyan ifrän? Halva Juni? Hade vart en bra deal att du tar typ en tredjedel av hyran?

Ang. Rättvis Handel: Visst är det ett alernativ- det enda alternativ som finns. Och man kan ju HOPPAS att den sätter press på andra producenter. Men grejen är i utvecklingsländer att VI snackar om rättvisa, de vill ha jobb och rent vatten. Paradoxen är stående.

Väldigt intressant diskussion!

Ekan flyter sa...

heh, jag tror jag börjar den 15:e eller 16:e, så det passar ju ganska perfekt att flytta in då. Jobbar 8 veckor, så det blir nog ganska exakt samma period som du jobbar.
NEJ! du får inte komma till din lägenhet och hälsa på din pojkvän, du får stanna i ählm!!! ;)näe.. trimbos!
halva juni och en tredjedel låter skitbra

Thomas_-_ <3 Kent-_-;! sa...

Trodde jag skulle flytta in och Ekan tog min lägenhet?!?!?!
Har jag missat något nu?

Ekan flyter sa...

det första jag hör om det i alla fall.

Emma sa...

Mitt tips är att ni slåss om det. Clara, jag tycker du är finast i världen.